SSL: derfor skal du benytte det på din hjemmeside
DET BETYDER SSL FOR DIN PLACERING I SØGERESULTATERNE OG FOR DINE BESØGENE
Hvis ikke man har opsat et SSL-certifikat på sin hjemmeside, bliver den markeret som ”ikke sikker”. Når en hjemmeside er markeret som usikker, vil der være en hængelås med et kryds eller en streg over til venstre for URL-adressen. Når den er sikker, vil den have en låst hængelås til venstre for URL-adressen:
Sikker forbindelse
Ikke sikker forbindelse
Hertil vil man som besøgende få en besked fra sin browser om, at siden ikke er sikker, når man forsøger at gå ind på den. Denne besked virker ret alarmerende, og gør det også ret besværligt overhovedet at få lov til at tilgå siden.
Har din side ikke et SSL-certifikat, risikerer du altså at skræmme mange besøgende væk. Og ikke nok med det: Det er også rigtigt skidt for din SEO. Google ”straffer” nemlig sider, som ikke har SSL-certifikat, hvilket vil sige, at du får en dårligere placering i søgeresultaterne.
SSL-CERTIFIKATET ER ET SIGNAL TIL DINE BESØGENE OM, AT DIN SIDE ER LEGITIM
Et SSL-certifikat gør ikke nogen forskel ift. din sides sikkerhed – dvs. der er ikke noget, der ændres i din sides opsætning. Det er derimod et signal om, at din side er legitim og sikker at tilgå, da der står en reel ejermand bag den.
Men det er der ikke ret mange der ved – så når de får en besked fra deres browser om, at din side ikke er sikker, så skynder de sig væk igen.
SSL HAR BETYDNING FOR DIN SEO
Når Google (og andre søgemaskiner) skal vurdere din hjemmeside ift. hvor den skal placeres i søgeresultaterne, har SSL forholdsvist stor betydning. Vurderes din side som usikker, ryger du ret langt ned i søgeresultaterne – uanset hvor meget du ellers har arbejdet med keywords, sidetitler og metabeskrivelser. Derfor er det også vigtigt, at du har et SSL-certifikat på din hjemmeside.
SSL ER ET KRAV FOR GOOGLE SHOPPING ADS
Vil du gerne lave shopping ads på googles platform, stiller Google krav til, at din webshop har SSL-certifikat. Har den ikke det, bliver dine annoncer afvist.
Sidder du nu og bliver bekymret, fordi du ikke har et SSL-certifikat på din side? Det er der ingen grund til – for det er forholdsvist nemt at rette op på!
SÅDAN FÅR DU ET SSL-CERTIFIKAT
Der findes forskellige typer SSL-certifikater, men fælles for dem alle er, at man køber sig til dem, og at man installerer dem på sin server/host. Nogle servere/hosts gør det automatisk for dig – men det er ikke alle.
FORSKELLIGE TYPER SSL-CERTIFIKATER
Som nævnt findes der flere forskellige typer af certifikater:
DV – Domain Validated
Dette certifikat kræver blot, at der er en e-mail tilknyttet det domæne, man ønsker at verificere. Det er hurtigt at sætte op, og giver en basal beskyttelse.
OV – Organization Validated
Dette certifikat koster lidt mere at bruge end DV-certifikatet. Det kræver også lidt mere i forhold til godkendelse, da det er selve firmaet, som skal godkendes via en telefonsamtale.
EV – Extended Validated
Dette certifikat er dyrere end de ovenstående typer, men giver til gengæld også den højeste sikkerhed. Det er bl.a. med EV, at du kan få den velkendte grønne adressebar med firmanavnet i, ligesom f.eks. Elgiganten har. Det kræver både telefonopkald og underskrift at få EV-certifikat.
Wildcard certifikat
Skal du bruge SSL på ét eller flere underdomæner til din hjemmeside, så skal du have et wildcard certifikat. Bemærk at det kun er DV- og OV-certifikater, der fås med wildcard.
HVILKET CERTIFIKAT SKAL DU VÆLGE?
Hos Odense Mediedesign hjælper vi dig med at vælge det certifikat, der er det rigtige for dig. DV-certifikatet er fint for langt de fleste, da du med det bliver set som sikker af både besøgende og af søgemaskiner. EV-certifikatet kan være godt, hvis du ønsker at fremstå ekstra pålidelig på din side.
Kontakt os, hvis du har brug for en snak om, hvad der er det rigtige for dig